Od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązują następujące kryteria dochodowe w pomocy społecznej:
- dla osoby samotnie gospodarującej 1010 zł,
- dla osoby w rodzinie 823 zł.
Pomoc społeczna może być także udzielana z urzędu. Osoba lub rodzina ubiegająca się o pomoc społeczną może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej w miejscu swojego zamieszkania. Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy wymagają uprzednio przeprowadzenia przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej wydawane są w formie decyzji administracyjnej. Od każdej decyzji służy prawo odwołania.
PROCEDURA REALIZACJI WNIOSKÓW
I. ZŁOŻENIE WNIOSKU
Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej wszczynane jest:
- na wniosek osoby zainteresowanej, bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego
- z urzędu, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika.
Wniosek o przyznanie pomocy można składać:
- osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lipiu, ul. Częstochowskiej 29, 42-165 Lipie,
- za pośrednictwem poczty polskiej,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej, e-puap.
II. RODZINNY WYWIAD ŚRODOWISKOWY
Podstawą udzielenia pomocy jest rodzinny wywiad środowiskowy, który przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu, w dniach roboczych, w godzinach pracy ośrodka pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w ciągu 14 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Wywiad przeprowadza właściwy ze względu na rejon pracownik socjalny.
UWAGA! Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej.
Osoba występująca o pomoc powinna udokumentować pracownikowi socjalnemu swoją trudną sytuację życiową i w tym celu pracownik socjalny może domagać się dokumentów poświadczających sytuację rodzinną, zawodową, mieszkaniową, dochodową.
Pracownik socjalny, przeprowadzając wywiad, bierze pod uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego pracownik socjalny dokonuje analizy i oceny sytuacji danej osoby lub rodziny oraz formułuje wnioski mogące mieć wpływ na rodzaj i zakres przyznawanej im pomocy.
Podczas przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego pracownik socjalny może zaproponować podpisanie kontraktu socjalnego – pisemnej umowy zawartej z osobą ubiegającą się o pomoc, określającej uprawnienia i zobowiązania stron umowy, w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny.
WAŻNE! Odmowa zawarcia kontraktu socjalnego lub niedotrzymywanie jego postanowień może stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
III. WYDANIE DECYZJI
Zakończenie postępowania następuje niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty złożenia wniosku. Świadczenia z pomocy społecznej w większości przyznawane są w formie decyzji administracyjnej. Decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy, wydawane są w formie pisemnej. Wyjątek stanowią świadczenia w postaci pracy socjalnej, poradnictwa, itp. – te formy pomocy udzielane są bez konieczności wydawania decyzji.
Podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej mogą stanowić:
- brak współdziałania z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej,
- odmowa zawarcia kontraktu socjalnego,
- niedotrzymywanie postanowień kontraktu socjalnego,
- nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych,
- odmowa podjęcia leczenia odwykowego przez osobę uzależnioną oraz brak współdziałania z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej.
Ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego może nastąpić w przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego:
- marnotrawienia przyznanych świadczeń,
- celowego niszczenia przyznanych świadczeń,
- korzystania z przyznanych świadczeń w sposób niezgodny z przeznaczeniem,
- marnotrawienia własnych zasobów finansowych,
- stwierdzonych dysproporcji między udokumentowaną wysokością dochodu a faktyczną sytuacją majątkową osoby lub rodziny.